Forex Future Lab udvikler ideer

”Det er blevet meget mere komplekst at lave et apotek i dag, end det var for 5-10 år siden. For oplevelser og følelser spiller en stigende rolle hos kunderne, der også er blevet meget mere differentierede – og det skal apoteket kunne rumme,” siger Claus Hammer, der er direktør for Forex, som er Nomecos eksperter i at indrette og udvikle apoteker.
 
Nomeco oprettede derfor Forex Future Lab i forbindelse med den nye apotekerlov. Det er et fremtidslaboratorium, hvor man tænker helt ud af boksen og trækker på sin viden om fremtidens trends og tendenser. Future Lab forholder sig til hovedområderne følelser, teknologi og lovgivning. Det er noget forholdsvis nyt at tillægge følelser værdi, og det indebærer bl.a. at være tæt på kunden og give en oplevelse.
 
”Det er herfra vi fodrer vores projekter med ideer. Det er vigtigt at have et sted, hvor man kommer helt op i helikopteren. For når man skal indrette og bygge apoteker, så handler det ikke bare om at finde noget pænt inventar. Det kan alle jo finde ud af,” siger Claus Hammer. Han peger på, at man skal blive bevidst om alle de mange ting, der er i spil, og hvilke beslutninger man ønsker at træffe ud fra det.
 
”Det er alt fra apotekets indretning, sortiment og tilgængelighed til de signaler, apoteket sender. Man skal finde apotekets DNA, hvor vi forsøger at spille på velvære og sundhed frem for sygdom. Så det handler i høj grad også om, hvordan personalet agerer, og hvordan deres tilgang til kunderne er.”
 

Fremtidens apotek ligger i Vanløse

Det har lige præcis været afsættet for i bygge fremtidens apotek, som ligger i Vanløse. Det nybyggede Vanløse Løve Apotek er udviklet af Forex Future lab i tæt samarbejde med bl.a. apoteker Aslan Asghari og souschef Baris Atalay.
 
Her har man konverteret alle de nye tendenser til noget, der er til glæde for apotekets kunder. Baris Atalay forklarer, at man hele tiden har forsøgt at udfordre det traditionelle og løbende drøftet, hvordan det kunne gøres bedre:
 
”Men vores fokus har hele tiden været på mennesker. ”Det handler om at skabe de helt rette rammer, så man får tæthed til kunden, og så man kan møde kunden differentieret. Det handler også om at skabe de bedst mulige rammer for medarbejderne. For glade medarbejdere giver glade kunder,” forklarer han.
 
”Der er et øget behov for differentiering af apotekerne. Nu handler det om at finde en markedsposition – at definere sig selv mere markant i markedet og signalere over for kunderne, hvad man får her. Jeg har aldrig før lavet så mange forskellige apoteker, som vi har gjort det sidste år. Før tænkte man mere ens. Men nu er man åbne over for at gøre det forskelligt. ”